CZY WARTO UCZYĆ JĘZYKA OBCEGO MAŁE DZIECI?
WPŁYW NA OGÓLNY ROZWÓJ
Nauka języka obcego rozwija
strategie uczenia się oraz pozytywnie wpływa na rozwój umysłowy dziecka. Poszerzamy
horyzonty naszych malców, jak również kształtujemy w nich świadomość społeczną
i kulturową, co jest niezmiernie ważne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie. Nauczanie
języka wśród dzieci przedszkolnych odbywa się zawsze w formie zabawy, co
sprawia, że jest to dla nich zarówno przyjemne doświadczenie, jak i sposób na
naukę bez wysiłku. W późniejszym wieku jest to niestety często trudne do
osiągnięcia, dzieci rozpoczynające naukę w systemie szkolnym nierzadko
zniechęcają się, szczególnie, gdy nauka to siedzenie w ławkach i dość sztywne
wypełnianie poleceń nauczyciela, co często się zdarza.
ROZWÓJ JĘZYKOWY
Młodsze dzieci zdecydowanie
lepiej radzą sobie z opanowaniem systemu fonologicznego, czyli dźwięków, nowego
języka. Ponieważ ich aparat mowy jest jeszcze elastyczny, prawdopodobne jest,
że przyswoją naturalną angielską wymowę i intonację, co z kolei wpływa bardzo
pozytywnie na umiejętność rozumienia ze słuchu. Im starszy uczeń, tym trudniej
jest mu nabyć tę umiejętność. Natomiast dzieci w wieku przedszkolnym stosunkowo
szybko przyzwyczajają się do brzmienia obcej mowy i bez większego wysiłku uczą
się rozumieć np. nauczyciela mówiącego do nich po angielsku, czy nagrania,
nawet jeśli wszystkiego z początku nie rozumieją, nie jest to dla nich
przeszkodą. Dzieci w wieku przedszkolnym są wciąż w trakcie uczenia się
języka ojczystego, a nauka dwóch języków jednocześnie (języka ojczystego i
obcego) jest korzystna, gdyż podnosi dziecięcą świadomość językową oraz wpływa
korzystnie na rozwój obu półkul mózgowych.
KORZYŚCI KOMUNIKACYJNE
Dzieci bardzo szybko akceptują
fakt, że angielski służy do komunikowania się i dlatego nauka języka nie jest
dla nich sztuczna, a naturalna potrzeba komunikacji sprawia, że odpowiednio
zachęcone chętnie podejmują próby wysłowienia się w języku obcym. Młodsze dzieci
są znacznie mniej skrępowane i onieśmielone niż starsi uczniowie, dlatego nie
odczuwają wstydu, gdy popełniają błędy lub próbują się porozumieć. Malcom nie
przeszkadza, jeżeli w wypowiedziach pojawiają się słowa lub fragmenty dla nich
nie zrozumiałe (oczywiście o ile nie zaburzają istoty przekazu). Są wręcz do
tego przyzwyczajone, bo wciąż jeszcze uczą się języka ojczystego. Jest to
strategia, której opanowanie nie przychodzi łatwo starszym uczniom.
RZECZYWISTOŚĆ NAUCZANIA JĘZYKA OBCEGO
Biorąc pod uwagę ograniczony
czas, jaki można poświęcić na naukę
języka obcego (zwykle nie więcej niż dwa razy w tygodniu), im szybciej dziecko
ją rozpocznie, tym więcej czasu przeznaczy na opanowanie tego języka, co z
kolei prowadzi do osiągnięcia wyższego poziomu zaawansowania. Ze względu na
zabawową formę zajęć dzieci są pozytywnie nastawione do angielskiego, który
często staje się ich ulubionym przedmiotem. Wzmacnia to motywację wewnętrzną
dzieci i gwarantuje lepsze wyniki w dalszej nauce. Dzieci w wieku przedszkolnym
nie muszą jeszcze martwić się systemem edukacyjnym i tym, że język obcy jest
także przedmiotem w szkole, gdzie czasami ważniejsze są oceny od umiejętności.
Dzięki temu można stawiać dzieciom cele ściśle komunikacyjne i pozwolić im
uczyć się w bardziej spontaniczny i naturalny sposób.
Tak więc, z każdej strony: warto by dziecko zaczęło uczyć się języka
obcego w momencie, gdy jeszcze nie do końca samo wie, że się uczy!
CO WYRÓŻNIA METODĘ TEDDY EDDIE?
® łączymy PRAWDZIWĄ NAUKĘ Z DOSKONAŁĄ ZABAWĄ (traktujemy bardzo poważnie nauczanie dzieci,
ale ich nie przemęczamy i nie zanudzamy)
® zasady LICENCYJNE stoją na straży wysokiego standardu
realizacji kursów i odpowiedniego przygotowania nauczycieli
® CAŁOŚCIOWY program
pozwalający na KONTYNUACJĘ nauki do 7 roku życia (na rynku prawie brak
kursów na wyższych poziomach dla np. 6 czy 7-latków)
® wyjątkowo BOGATY ZESTAW UCZNIA, pozwalający rodzicom na
kontynuowanie zajęć z językiem W
DOMU W PROSTY, NIEWYMAGAJĄCY SPOSÓB (np. włączenie nagrań czy aplikacji
Playground)
® bardzo ELASTYCZNY jeżeli chodzi O WIEK, POZIOM,
UMIEJĘTNOŚCI I PREDYSPOZYCJE dzieci – nawet w mieszanych grupach każde
dziecko wyciągnie maksymalnie dużo korzyści (od osłuchania się, poprzez uczenie
się rozumienia i reagowania, do umiejętności komunikacyjnych)
® postać EDDIEGO I SKARPETY jako motywy przewodnie
® program NIE JEST NUDNY – dzieci naprawdę LUBIĄ ZAJĘCIA,
postaci opowiadań i humor, który przemawia do właśnie tej specyficznej grupy
wiekowej
® nieporównywalne z żadnym innym programem BOGACTWO JĘZYKOWE
– mnóstwo opowiadań, tekstów, słuchowisk stwarza możliwość „zanurzenia się” w
języku – dziecko przyswaja tyle, na ile jest gotowe (podobnie jak w języku
ojczystym). Uwaga: nikt NIE ZMUSZA DZIECKA DO SZKOLNEJ FORMY UCZENIA SIĘ
i odrabiania lekcji!
® dzieci uczą się SŁOWNICTWA W KONTEKŚCIE ZDAŃ, TEKSTÓW I
SYTUACJI, a nie jako serii pojedynczych słówek
Zaczerpnięto z oficjalnych materiałów metody Teddy Eddie/Savvy Ed. Wiecej na :www.teddyeddie.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz